!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 2 juli 2016

Stjärnfall av Lars Wilderäng


10 år har gått efter den så kallade nedsläckningen då all elektronik havererade. Människorna har anpassat sig till det nya med mer eller mindre fungerande samhällen. Vad var det som hände? Varför? Hur kommer framtiden att se ut? Samtidigt som man försöker reda ut dessa frågor uppkommer sakta ett nytt problem. Det visar sig att elektronikens krasch var ett inledande angrepp och att det nu är dags för nästa våg. Fienden kommer utifrån och är totalt överlägsen. Människornas tid är snart förbi...?

Till en början kände jag en viss tvekan. Jag visste inte om jag var upplagd för en bok med hatiska rymdgubbar likt de i Independence day. Och det är precis så jag vill beskriva boken. Som en korsning av filmen Independence day och vampyrtriologin Släktet, Förgörelsen och Evig natt av Del Toro och Hogan.

Boken är en verklig bladvändare och den är väldigt lik sin föregångare i stil och känsla. Det betyder att jag känner ungefär samma sak som efter Stjärnklart. En riktigt spännande bok som ger en hel del tankar men som inte klarar av att skapa en värme och känsla för karaktärerna. Folk dör till höger och vänster utan att jag berörs. Synd eftersom det i så fall hade varit en kanonbok.

Bra är den ändå och kan liknas vid en spännande actionfilm. Även de har ett syfte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar