!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 28 juni 2016

Aldermanns arvinge av Gabriella Håkansson


Från bokens baksida:

London, tidigt 1800-tal.
Ett hemligt sällskap som vill göra människan fri
och bejaka hennes lust.

Europas rikaste pojke som ärver uppgiften
att förverkliga deras visioner.

En värld i krig med Napoleon
som den störste härföraren.

En roman som inte liknar något annat.

Jag känner mig lurad. Det är inte mycket av ovanstående som stämmer. Det finns med i bakgrunden men i det stora hela skrapar Håkansson bara på ytan och det som i början verkade lovande blommar aldrig ut. Istället tycker jag boken mer handlar om ett fåtal märkliga för att inte säga störda personer och deras underliga vardag. 700 sidors evighet med det där lilla hoppet. Kanske, kanske att det släpper... De sista 100 sidorna skummade jag igenom och min uppfattning var att jag inte missade någonting. Synd på en bok och ett tema som verkligen kändes spännande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar