!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 7 januari 2016

Sonen av Philipp Meyer


En amerikansk släktkrönika som sträcker sig från mitten av 1800-talet till 2012. Huvudpersonerna är i tidsordning Eli, som blir bortförd och sedermera adopterad av indianer, Peter med djupa samvetskval och Jeannie som försöker förvalta familjens rikedomar i en mansdominerad värld.

Boken är inte kronologisk och hoppen mellan de tre ovan gör mig till en början rejält förvirrad. Bläddrar om och om igen till början för att kika på släktträdet men det gör ingen större nytta. Tids nog får jag dock koll och tycker att Meyer gör rätt i sitt upplägg. De tre ger verkligen olika bilder av samma släkt och det finns en tydlig röd tråd som man som läsare vill följa och veta mer om. För mig är det klart intressantast med Eli. Spännande hur han blir bortrövad och hur hans liv med indianerna ter sig. Peter är med sitt samvete lite tråkig medan Jeannie hamnar mitt emellan.

Indianer, mexicaner, olja och pengar är huvudämnena i boken. Den är absolut inte romantiserande utan full av kontraster och ger mängder med funderingar. Framförallt i hur vi människor behandlar varandra.

Jag tycker att boken efter den inledande förvirringen blir riktigt bra men tappar sista tredjedelen.

Den ger lite Macahankänsla och det var himla kul att läsa en bok med en så annorlunda miljö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar