!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 2 november 2015

The shortest history of Europe av John Hirst


I och med titeln på boken finns det inte så mycket att tillägga. Hirst går igenom Europas historia. Vilka tankar och idéer som har påverkat och på vilket sätt. Grekerna, romarna, kyrkan och mycket mycket mer.

Vad vad det som gjorde att Europa industrialiserades först? Hur kommer det sig att vi talar de språk vi gör? (För övrigt den del av boken som jag upplevde som mest intressant) Revolutionerna, nationalismen, krigen och sedermera EU.

En bra bok som för min del fungerade som en liten repetition och som fick mig att minnas tillbaka på några kilo tunga A history of world societies av McKay. Boken jag hade under utbildningen och som vid första åsynen fick min mage att hugga till. Hur i hela världen skulle jag klara av att ta mig igenom den där? Men förutom storlek och tyngd var den bra. Riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar