!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 21 juni 2015

Skattkammarön av Robert Louis Stevenson


Jag har ett ständigt dåligt samvete över att jag i princip aldrig läser något på engelska. Den här boken har legat på nattduksbordet i ett antal år. Jag har sneglat på den, tagit på den och luktat lite lätt på den utan att riktigt våga/vilja ta nästa steg.

225 sidor och korta kapitel. Jag har verkligen letat argument för att ta det där sista steget och som vanligt är alltid ångesten som störst innan man ska göra det där som hjärnan på förhand har bestämt ska vara jobbigt.

Väl igång var det naturligtvis ingen fara. Jag begriper att det handlar om en skatt som ska plockas upp, att de seglar ett skepp och att det är pirater inblandade. Att piraterna låtsas vara en god besättning innan förräderiet och att det sitter en papegoja på en axel. Ibland hamnar jag visserligen i ett vakuum och läser utan att riktigt förstå. Det äldre piratfackmannamässiga språket ingick inte riktigt i min utbildning. Men helheten sitter där och bilder dyker upp i huvudet på mig som hävdar att de har varit där förut. Kan det ha varit 25 år sedan jag läste den här boken senast?

Häftigt hur hjärnan minns och får vissa situationer i boken att kännas bekanta.

Puckeln engelska böcker måste raderas. Det här var ett steg. Nästa får inte dröja allt för länge men då blir det troligen en bok av modernare snitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar