!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 28 juni 2015

Godnatt mister Tom av Michelle Magorian


Willie är ett av många barn som under andra världskriget evakueras från London ut till landsbygden. Han hamnar hos Tom, en äldre och ensamstående man som av byborna betraktas som en enstöring. Willie har haft det riktigt tufft med en sinnessjuk mamma som har utsatt honom för både fysisk och psykisk misshandel. Tom å sin sida har en egen tung historia bakom sig som har fått honom att dra sig undan det sociala spelet. Mötet mellan dessa två människor påverkar dem båda i djupet.

Willie repar sig och bandet mellan de båda blir starkare och starkare tills en dag då Willies mamma kallar tillbaka honom till London. Tom anar efter ett antal veckor oråd och beger sig iväg för försäkra sig om att allt är som det ska.

Jag tycker att den här boken, på alla sätt, är underbart bra. Magorian bygger upp en enorm kärlek och värme som aldrig blir överdriven. Toms förståelse är enormt rörande och det är inte svårt att bli engagerad och glad åt Willies utveckling. Samtidigt lurar fasorna och balansen dem emellan är genialisk. Ännu en gång kommer jag på mig själv med att samtidigt både skratta och gråta och mycket bättre betyg än så går inte att få.

Det finns otroligt mycket visdom i boken och en hel del tänkvärt. Vad har vi för behov i exempelvis vårt sorgearbete? Varför beter sig människor som de gör? Hur ska man klara av att vara en sådan där fantastisk människa som förstår och begriper att det finns en orsak till att en människa beter sig som hon gör?

Jag har råkat ut för det där ett antal gånger på jobbet. Kunskap och bakomliggande orsaker till varför en elev/människa beter sig på ett speciellt sätt. Och oj, vad mycket lättare det är att bemöta när jag vet varför. Men när jag inte vet, vilket fallet oftast är både privat och professionellt, är det så mycket svårare.

Kunskap, tålamod och förståelse är tre egenskaper som underlättare umgänget med andra. Har man det slipper man förhoppningsvis irritation och aggression. Så mycket lättare och trevligare livet blir då.

Där har vi den stora utmaningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar