!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 4 februari 2015

Robin Hood av Maj Bylock


Först en hyllning till Maj Bylock. Vilken insats hon har gjort! Alla dessa klassiker hon har skrivit om och gjort begripligare för framförallt de små men även för de lite äldre med lässvårigheter. Jag minns att jag själv först läste dessa lättlästa böcker när jag var liten för att senare ge mig på originalen.

Igår kväll upplevde jag en underbar händelse med min minste. Så gott som varje kväll avslutas med läsning. Ibland längre, ibland lite kortare. Ofta är det samma bok om och om igen under en period och jag blir lika lycklig varje gång en ny period tar vid. Nu har det en tid varit faktaböcker, vilket underbart nog har varit mer varierande än vanligt.

När läsandet avslutas är det alltid samma lilla visa med det obligatoriska krånglet innan det är toabesök och i säng. Väl i säng är det inte helt ovanligt att det pratas och frågas för sakens skull. Ju mer desto bättre eftersom det förlänger vakentiden. Man får inte vara dum...

Men så igår var det Robin Hood. Vi läste en bra stund och kunde avsluta mitt i utan allt för stora protester. Jag slog igen boken och då började det... Jag blev fullständigt nedskjuten med frågor. Grabben öste på som en kulspruta och ville veta än det ena, än det andra. På något sätt lyckades vi komma i säng via toan och det gick inte annat än att svara så tålmodigt som möjligt. I vanliga fall hade jag bett honom att täppa igen eftersom det var dags att sova. Men frågorna var verkligen inte av "nuvilljagintesovakaraktär". Ögonen lyste och han var helt uppslukad av berättelsen och genuint intresserad av mina svar. Jag undrar om han reflekterade över mitt lilla flin som jag bara inte kunde torka bort? Förmodligen inte.

Det tog en stund. När han väl var klar somnade han, som alltid extremt fort. Jag satte mig i soffan och njöt. Så härligt att kunna ge pojken en föraning om böckernas spännande värld. Hittills har det inte varit så mycket spänning.

Förhoppningsvis blir han en lika stor bokslukare som storebror...

Glädjen blev inte mindre av att den lille i morse gjorde upp planer för kvällens läsning. Om jag förstod honom rätt är det inte tal om att fortsätta där vi slutade. Nej, vi ska börja om från början...:)

Ikväll har jag med mig Howard Pyles version, den Bylock har utgått ifrån. Undrar vad det blir för reaktion på det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar