!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 29 juli 2014

Det stora kalaset av John Steinbeck



Så var det åter dags för en liten utmaning. Det stora kalaset av John Steinbeck. En äldre bok innebär alltid en ansträngning för mig. Språket är annorlunda liksom meningsbyggnaden och flytet i läsningen blir därför lite knaggligare. Jag har tidigare läst två böcker av Steinbeck, Vredens druvor och Möss och människor. Båda väldigt bra så jag hade förhoppningar inför Det stora kalaset.

Inledningen kändes lite underlig. Det tog en stund att komma in i språket och upplägget var lite märkligt. Förutom en presentation och beskrivning av karaktärerna var det en väldig ingående miljö- och framförallt naturbeskrivning. En del djurs aktiviteter var väldigt tydligt beskrivna och jag undrade lite lätt vart det hela var på väg. Efter ett tag sätter det sig och boken blir efter hand intressant, underfundig, mysig och smårolig. Till exempel ägnas ett kapitel i slutet av boken åt en liten sork och då är det som om jag har förstått andan i boken och kan inte göra annat än att le. Som vanligt (vågar skriva så efter att ha läst tre av Steinbecks böcker) handlar det om fattiga människor och det är något jag verkligen tycker om. Det är som att de, i mina ögon, vettiga värderingarna kommer fram då. Mängder med visdom och perspektiv kommer fram som känns nyttiga att få ta del av. Dessutom är det extra roligt när min egna tankar tydliggörs på ett sätt som jag själv inte klarar av. Det finns ett stycke i boken som jag bara måste citera.

"Festens natur har aldrig blivit föremål för verkligt ingående studier. Det anses emellertid allmänt att festen har en patologi, att den är ett slags individ och en individ som mycket ofta sätter sig på tvären. Det anses också allmänt att en fest aldrig vandrar på de för den utstakade vägarna. Det senare gäller naturligtvis inte de där dystra slavtillställningarna som de ruskiga professionella värdinnorna ger och som piskas, kontrolleras och behärskas av dem. Sådana tillställningar är överhuvudtaget inga fester utan handlingar och demonstrationer, ungefär lika spontana som matsmältningsproceduren och lika intressanta som dess slutprodukt."

Det var detta jag försökte förklara för min blivande fru. Jag var inte i närheten av att sätta ord på mina känslor på ett så här bra sätt men som tur var begrep hon mig och gjorde mig till viljes. Jag slapp ett bröllop styrt av en mall.

Boken handlar om ett litet samhälle i Kalifornien och de individer som bor där. Kärnan är att det finns en doktor som är väldigt populär och att några därför vill ställa till med en fest till hans ära. Flertalet människor med goda avsikter men där resultatet inte alltid blir som de har tänkt sig.

Det kommer att bli intressant att se om den här boken kommer sätta sig och stanna i mitt medvetande på samma sätt som de andra två. Jag misstänker det och i så fall är det ett tydligt tecken på att även den här riktigt bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar