!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 28 juni 2014

Legionären av Simon Scarrow

Cato kommer till den andra romerska legionen i Germanien. Han utses till underbefäl, så kallad optio, under centurionen Macro. Problemet med detta är att han är ung och oerfaren vilket gör att de andra legionärerna inte blir allt för positivt inställda till honom.

Boken följer framförallt Catos och Macros öden. Som läsare får man en god insyn i hur det hårda livet som legionär var med de olika vardagsbestyren, kraven och hur miljön. En annan del av boken tar upp det politiska spelet och intrigerandet mellan de personer som befinner sig högre upp på stegen. Jag gillar blandningen och känner länge att det verkar riktigt lovande.

Truppen ska efter ett tag förflyttas till Britannien och där får Cato och Macro ett hemligt uppdrag att genomföra vilket gör dem till en bricka i det politiska spelet.

Jag gillar egentligen det mesta med boken. Upplägget mellan politik och vardagsbestyr, karaktärerna, miljön och tiden boken utspelar sig i. Dock hettar det aldrig riktigt till. Boken är rakt igenom lovande men det blir inte så mycket mer. Jag försöker se den som en språngbräda inför nästa del i serien men om inte den är nivån bättre än den här så avslutar jag nog det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar