!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 10 juni 2014

En fader synder av Jeffrey Archer


Harry Clifton kommer till USA i ett annat namn och hamnar genast bakom lås och bom. Till en början ser det riktigt mörkt ut eftersom han är misstänkt för mord men det ordnar delvis upp sig. Han fälls för desertering istället och får vänta sig 5 år i fängelse.

Även om detta är ryggraden i berättelsen om Harry så handlar stora delar av boken om andra karaktärer. Harrys mor, hans eventuelle far, hans förmodade halvbror och hans stora kärlek, Emma.

Till en början blir jag besviken. Jag vet egentligen inte vad jag hade förväntat mig men fängelsevistelsen och det som händer runt omkring är inte vad jag hade hoppats på. Men karaktärerna är väldigt fängslande och i vissa fall så genuint sympatiska så boken växer ju längre den lider. Mitt engagemang blir större och större och en bit in i boken njuter jag verkligen. Archer är en mästare i sin beskrivning av relationer och sin förmåga att skapa sympati och avsky. Framförallt de kapitel som handlar om Harrys moder, Maisie fångar mig.

Nu vet jag inte hur många böcker han har tänkt sig i den här familjekrönikan men att det kommer minst en del till är ingen överkvalificerad gissning. Och jag fundera lite på om inte också det är bokens enda egentliga svaghet. Archer har givetvis i stora drag en tanke om vad han vill ha med i den här krönikan men det gör också att jag tycker att han forcerar fram väl fort. I En faders synder finns det ett flertal områden som jag tycker att han skyndar förbi alldeles för fort. Jag vill veta mer. Mer om fängelsevistelsen, mer om kriget  osv.

Boken är snäppet sämre en föregångaren, Harrys sång men ändå väldigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar