!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 25 december 2013

Skriet från vildmarken av Jack London


Buck lever i en trygg värld fram till att han blir bortrövad och såld. Han pryglas till lydnad och säljs vidare för att så småningom hamna som draghund i de kallaste delarna av Nordamerika. Han lär sig hur han ska uppträda för att överleva människans grymhet och rangordningen mellan de andra hundarna. Varje dag är en kamp på liv och död och jag tycker det är mäktigt hur duktig London är på att få mig att leva mig in i Bucks liv. Och efter ett tag är det nästan ointressant att det är en hund som är huvudperson. Konflikterna han ställs inför och utmaningarna hade lika gärna kunnat gälla en människas öde. För precis så rått och brutalt som hans liv är kan människor liv vara när det i slutändan handlar om överlevnad och ingenting annat. Mot slutet av boken glorifieras Buck ganska så kraftigt och han blir näst intill som en superhjälte, en legend. I min värld väldigt passande för det är en fantastisk bok i alla dess kyla och råhet som måste ha ett passande slut för att den ska leva vidare i mina tankar efteråt.

Det är inte svårt att förstå att detta är en klassiker och jag blev genast sugen på att läsa den för min äldste son men det är nog lite för tidigt ännu. Hoppas Maj Bylock har gjort en barnversion av den.

Jag har länge lite halvt på skämt sagt att jag ska ha mig en hund när jag blir pensionär. Skriet från vildmarken förstärker den uppfattningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar