!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 12 december 2013

Och så undrar de varför skolan i Sverige är så dålig...


Det finns en hel del att reflektera över så här i betygstider.

1. Läraren tänker sätta ett icke godkänt betyg på eleven. Konsekvens: eleven, föräldrarna och rektorn bli förbannade på läraren som måste försvara sig med lite mer än kniv och gaffel eftersom det inte är elevens fel utan lärarens som uppenbarligen inte kan lära ut. För övrigt är det samma föräldrar som inte tycker att deras barn ska ha läxor. Det är även troligt att det är samma sorts föräldrar som inte har en aning om hur det går för deras barn i skolan förrän läraren ringer och meddelar att nu är det fara och färde. Det faktum att eventuellt ha en dialog med sitt barn om hur det gick på provet/inlämningen finns inte med på "attgöralistan".

2. Läraren tänker fortfarande sätta ett icke godkänt betyg på eleven. Konsekvens: en massa merarbete för läraren med handlingsplaner och dubbla uppsättningar med uppgifter, böcker, penna, radergummi och annat som kan tänkas vara viktigt för att eleven som inte gör någonting ska kunna få ett godkänt betyg.

3. Läraren sätter ändå ett icke godkänt betyg på eleven. Konsekvens: Upplysta föräldrar som gör ett aktivt skolval jämför skolors betyg och sätter sina barn i den skolan som har högst betyg. Detta leder till att skolan med massa korkade lärare som sätter icke godkända betyg får färre elever. Med färre elever blir det mindre pengar till skolan. Med mindre pengar till skolan har rektorn inte råd att behålla alla lärare. Någon får gå....

Hm! Hur ska jag göra? Jag vill inte gå. Jag kanske ska sätta ett godkänt betyg i alla fall? Sen att eleven fortfarande inte kan ett skit har kanske inte så stor betydelse. Jag och mina kollegor kanske rent av ska sätta högre betyg? Det syns ju i statistiken. Min rektor blir glad och fler elever kommer att komma till just min skola. Min anställning är säkrad. Kanske till och med kan få en hundralapp mer i månaden.

Finns det något negativt med detta?

Tror inte det...

Ja just det, höll på att glömma. Det är även brukligt att rektorn några veckor innan betygen ska sättas går igenom skolans betygssnitt jämfört med kommunens andra skolor. Lite allmänt prat om budgeten och nästa års tjänster brukar fungera som en ganska tydlig passning.

Mina egna barn är snart i skolåldern. Gud! Vad skönt det ska bli att få avsäga sig allt ansvar för barnens utbildning. Få luta mig tillbaka och lita på vårt fantastiska skolsystem som har allt ansvar över mina barns framtid. Inga läxor, inget krångel. Oj vad mycket tid jag kommer få till att förverkliga mig själv. Tänk, idag behöver man inte vara förälder så länge. Det är bara att räcka över barnen till systemet. Det kommer att gå bra. Det kan jag lita på.

Annars är det bara att hota med att byta skola. Rektorn viker garanterat ner sig. Något annat har han inte råd med.

Tror att jag ska köpa mig en ny smartphone nu, då kan jag ju ha en i varje ficka.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar