!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 29 mars 2013

Operation Oden av James Holland


Sergeant Jack Tanner skickas till Norge och får där i uppdrag att föra en norsk professor undan nazisterna. Varför professorn är så viktig vet han inte, däremot att det är bättre att ta livet av honom än att han hamnar i nazisternas händer.

Det här är en spännande bok med fullt ös från början till slut. Jag får som läsare en god inblick i hur kriget i Norge var samtidigt som spänningen får mig att vilja vända blad hela tiden. Jag gillar även att huvudpersonen inte är en "helyllehjälte" (ser finskt ut) rakt igenom. Det är inte tal om att rädda eller för den delen kunna rädda allt och alla. Han gör en hel del moraliska fel och det känns så rätt. För vem hade kunnat det i den miljön?

Bokens ingredienser känns igen från Alistair MacLeans böcker med förrädare och allt. Vill dock påstå att tempot är högre. Det förvånar mig att detta var en bok jag råkade stöta på och att det inte var något som jag blev rekommenderad eller fick se reklam om. Riktigt, riktigt bra är den och jag ser fram emot nästa, Förtvivlans timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar