!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 24 mars 2013

Drömmen om Everest av Jeffrey Archer



George Mallory antas vara den förste att bestiga Mount Everest. Han kropp hittades först 1999, 75 år efter att han och Andrew Irvine försvann. Jeffrey Archer har inspirerats av Mallorys liv och skrivit en roman om dennes liv.

Jag tycker att boken är väldigt sympatisk. Helt enkelt mycket trevlig läsning. Man får följa Mallory från att han är ung och "klättervild" till att han blir äldre och fortfarande lika "klättervild". Flera gånger kommer jag på mig själv med lusten att undersöka vad som är sant och inte. Klättrade han verkligen upp för Eiffeltornet och Marcuskyrkan i Venedig?

Britternas totala avsaknad av människovärde framkommer även den i viss mån. Det var ingen lysande bild de hade av indier på 1920-talet. Tänk vilka bravader klättrarna åstadkom men stackarna som bar all packning var inte mycket värda.

Sen tycker jag att det alltid är fascinerande när jag vet hur boken kommer att sluta men ändå inte på vilket sätt. Häftigt att då bli berörd av hur slutet ter sig till slut. Det måste betyda god kvalité!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar