!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 9 mars 2012

101 historiska myter av Persson och Oldrup

En bok som genast lockade mig i bokreakatalogen. Den går som titeln antyder igenom 101 historiska myter och syftet är att med fakta och logiskt tänkande bryta isär dessa myter.

Jag gillar upplägget. Varje liten myt behandlas på ett uppslag, det vill säga två sidor i boken. Det innebär att man får en lagom kortfattad genomgång och kan snabbt gå vidare till nästa ämne. Dessutom får jag som läsare en möjlighet att hoppa över de avsnitt som inte intresserar mig och detta utan att riskera att jag kommer att missa något av värde. Hade upplägget varit annorlunda och varje myt hade bestått av till exempel 20 sidor hade jag med all säkerhet inte "vågat" hoppa över, hur som helst, med en liten rädsla över att missa något intressant. Och det tror jag ofrånkomligen hade gjort boken sämre.

Tyvärr är jag ändå inte nöjd. Det kan bero på att titeln och baksidestexten ger mig lite för stora förväntningar, men förmodligen inte. Författarna analyserar och förklarar ett flertal av myterna på ett bra och vettigt sätt. Men alldeles för ofta känns det som att de petar i smådetaljer och vill få det som om gemene man har en fullständigt fel bild av historien. Ett exempel är att Gustav den III mördades under en maskeradbal på Operan. Min första tanke är herre gud är jag helt ute och cyklar? Visst var det så? Jag förväntar mig alltså en helt annan bild en vad min utbildning har gett mig. Istället är poängen att han inte dog med en gång. Kulan gav visserligen ett dödligt sår tillsammans med andra sjukdomar men kungen dog faktiskt inte förrän någon vecka senare. Är det någon egentlig skillnad? I mina ögon har detta lilla petande med detaljer ingen funktion. Eventuellt om man har tänkt att irritera sin omgivning med att leka besserwisser (och vem vill det?) men inte annars.

Eftersom det finns många liknande exempel tappar boken i värde och mitt intresse minskar betydligt. Mitt nya uppdrag blir mot slutet av boken istället att fundera över vilken liten detalj de ska hänga upp sig på härnäst.

Synd! För idéen och upplägget var bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar