!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 29 november 2011

En stilla storm av Giles Blunt

Under min studietid blev jag bekant med en flintskallig smålänning som jag kom att gilla skarp. Jag vet fortfarande inte vad han heter och har inte heller brytt mig om att ta reda på det. Tyvärr ses vi inte så ofta längre...
Han är en av SVT:s bokrecensenter och brukade (brukar?) sitta i morgonsoffan och komma med sina boktips. Fruset offer av Giles Blunt var en av böckerna han varmt rekommenderade. Så här i efterhand har jag inget egentligt minne av den. Har för mig att den var bra men inte något ut över det vanliga. Nu många år senare fick jag återigen upp ögonen för herr Blunt och En stilla storm.

Boken inleder med två mord som verkar höra ihop. Dock leder inte polisundersökningen någon vart och ganska snart ändrar boken karaktär när huvudpersonerna börjar gräva i det förflutna för att få fram en lösning. Fokus hamnar på 1970-talet och separatiströrelsen FLQ.

Jag har tidigare känt till att Quebec aktivt jobbat för att dra sig ur (heter det så?) Kanada, men att det har skett med våld har jag inte haft koll på. Intressant samtidigt som det känns som om boken stannar upp lite. Många namn och mer om FLQ och ibland känns det som om författaren har glömt av de ursprungliga brotten, men så är det naturligtvis inte. Sista fjärdedelen tar boken fart igen och jag ångrar nästan mina tidigare negativa tankar.

Sammanfattningsvis en bra bok, men för att tycka så måste man som läsare vara politiskt intresserad, annars finns det risk för att deckaren man har tänkt sig försvinner och blir något annat. Ett stort plus för att slutet i boken inte är förutsägbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar