!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 22 november 2011

Uppläsare

Vilket jobb de har... Tänk att få sitta och läsa böcker och dessutom få betalt för det. Vissa gör det till en konst, andra verkar försöka misshandla sina lyssnare. Ljudböcker har ju blivit populärt de senaste åren och är numer till för alla. Tidigare handlade det mest om en "tjänst" för till exempel människor med nedsatt syn. Och vilken tjänst sen då?

Får man tag i en bok som är uppläst för en del år sedan, av bibliotekstjänst, är risken stor att man råkar på en man (oftast) som är så knastertorr och monoton att det är helt obegripligt hur de lyckades få uppdraget från första början. Inte sällan kan man dessutom höra kollegor till uppläsaren i bakgrunden. Det går inte att lyssna till vad de läser! Tänk vad tacksamma synskadade måste ha blivit när uppgiften som uppläsare delegerades till skådespelare istället.

Jag började för någon vecka sedan lyssna på en bok av Giles Blunt, en deckare som jag snart insåg att jag egentligen inte var speciellt sugen på. Lägger jag ifrån mig den? Nej,  uppläsare är Torsten Wahlund och den mannen har i mina öron en perfekt berättarröst. Han förställer inte rösten för att tydliggöra vem i boken det är som yttrar sig. Det är det en del som gör och som gör det riktigt bra. Tomas Bolme är en, en annan är Johan Rabaeus, men inte Wahlund. Han nöjer sig bara att med sin fantastiska röst berätta en historia och det behövs inte mer än så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar