!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 10 november 2011

Mycket gott som väntar

Böckerna hemma som fortfarande väntar på sin plats i solen blir sakta färre. Samtidigt frestas jag av mängder av böcker som väntar på mig i bokhandeln:

- Arne Dahl har kommit med en ny.
- Brobyggarna av Guillou.
- Fortsättningen på Släktet.
- Fortsättningen på Djingis Khan-serien av Iggulden.
- Eventuellt Patrik Sjöbergs.
- Högst tveksam till Zlatan - men en liten nyfikenhet finns ju.

Men framför allt fortsättningen på Giganternas fall av Ken Follett. En viss del av mig tycker att det är lite elakt av alla dessa författare som bestämmer sig för att skriva en serie böcker. Första delen kommer, som läsare blir man frälst och sen......får man vänta i ett helt år eller mer på fortsättningen.

Giganternas fall kom förra hösten och handlar om fem olika familjer från USA, Tyskland, Ryssland, England och Wales. Hur deras öden länkas samman under 1900-talet. Första boken börjar några år innan Första världskriget bryter ut och slutar några år efter kriget.
Boken är helt igenom fantastiskt bra. Kanske väl mycket förhållanden och kärlek hit och dit, men eftersom det kommer ytterligare två (har jag för mig) böcker antar jag att det är nödvändigt med tanke på fortsättningen. Böckerna skall sträcka sig över Andra världskriget med om jag har förstått det hela rätt.

Så var är dom Ken? Det har gått över ett år nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar