!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 23 juni 2011

Kunzelmann & Kunzelmann

Jag har precis avslutat en klart läsvärd bok, Kunzelmann & Kunzelmann av Carl-Johan Vallgren. Joakim Kunzelmann lever ett liv som med rask takt är på väg utför. När han får reda på att hans far, den berömde tavelkonservatorn, Victor Kunzelman har avlidit stiger hoppet om att arvet ska lösa ett flertal av hans problem.

Jag kan inte minnas att jag någonsin har läst en bok som har två så "olika ansikten". Handlingen i boken varierar mellan den yngre Kunzelmanns liv och den äldres. Den äldres liv utspelar sig mestadels i Tyskland innan och under andra världskriget och är väldigt fängslande och intressant.

Den yngres historia skiljer sig markant från den äldres. Joakim har stora problem med sin ekonomi och framför allt med sig själv. När boken handlar om honom blir den plötsligt pervers och framför allt väldigt rolig.

Att kontrasterna i boken är som de är visar sig tillslut vara positivt. Till en början ville jag bara läsa om den äldre Kunzelmanns liv. Det är där spänningen och det intressanta fanns. Varje gång det kom att handla om den yngre kände jag en liten suck av att behöva återkomma till den där seriefiguren som var svår att ta på allvar. Men seriefiguren tar sig och blir förbaskat rolig läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar