!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 14 november 2023

Oathbringer av Brandon Sanderson


Vem tyckte att det var en bra idé att denna tredje bok med sina 1200 sidor kunde släppas i sin helhet? Tung och stor för att vara pocket. Inget som direkt passar i löparryggan eller för den delen i sängen eller soffan. Otymplig till max och till och med svår att ha att göra med på köksbordet. 

Bedrövligt!

Jag tycker att denna tredje bok är bättre än bok ett men sämre än bok två. Handlingen tuffar på och jag begriper mer och mer av vad som händer samtidigt som det ständiga töcknet av oklarhet aldrig riktigt ger sig. Problematiken kvarstår för mig att läsa fantasy på engelska. Samtidigt tror jag inte att jag begripit allt även om jag läst på svenska. 

Kaladin och gänget har fullt upp med att överleva samtidigt som nya krafter kommer. Det är aldrig ointressant men boken är onekligen lång och jag tycker att det bränner till för sällan. Mot slutet gör det visserligen det men jag är som alltid ointresserad av oändliga strider och tvekamper. För min del räcker det med att X börjar slåss med Y och X vann. Tråkigt kanske men sådan är jag...

Jag tror inte att jag kommer att läsa mer i den här serien. Den ger mig inte tillräckligt mycket i form av intresse och spänning och det finns för mycket annat där ute som pockar på min uppmärksamhet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar