!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 16 november 2023

Hjärtdjur av Herta Muller

 

Min normala inställning är att inte läsa nobelprisförfattare eftersom det känns lite skitignödigt. Prestige och högfärdighet. Att kunna säga att man läst, förstått och givetvis tyckt att boken varit bra. 

De få gånger jag har försökt och varit raka motsatser till ovan. Jag gjorde ett undantag den här gången av flera anledningar. 

1. Jag hade inte tid att gå till biblioteket.

2. Boken fanns av någon outgrundlig anledning hemma.

3. Den var inte tjock.

Till en början begrep jag inte mycket. Massor med symbolik och dubbla betydelser. Så småningom började jag ana en handling och begrep lite mer och kände att det här kanske till och med blir bra tillslut. Handlingen utspelar sig i Caeusescus Rumänien och stasifasonerna/diktaturen är tydlig. Liksom även dysterheten och fattigdomen. Humorn som det står om på Bokus när man läser om boken, "Med hjälp av språket, berättelserna och humorn försöker vännerna överleva det totalitära förtrycket", märkte i alla fall inte jag mycket av.

Eftersom dysterheten ligger som ett tungt täcke över hela första halvan av boken valde jag att ge upp. Detta gav mig ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar