!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 20 november 2023

I nödens stund av Jeffrey Archer

 

Jag är djupt besviken.

En av mina favoritförfattare verkar ha checkat ut. Denna sjätte bok i "Cliftonkrönikan är stundom pinsamt dålig. Jag har för mig att jag inte var speciellt imponerad av bok fem heller men jag minns inte riktigt och är lite för lat för att kolla vad jag skrev om den.

Vad håller Archer på med?

Grundstoryn finns där och det är en intressant historisk period (1970-talet) som berörs men det skriftliga utförandet är under all kritik. Det finns inget djup över huvud taget. Dialog på dialog och handlingen forcerar fram på ett slarvigt sätt som närmast får mig att tänka på en sådan där "spänningsroman" eller "deckare" på 150 sidor som gick att köpa i en kiosk för i tiden. Dessutom händer det saker i boken som varken följer logik eller rimlighet. Det blir närmast skrattretande när det som händer i boken är helt världsfrånvänt.

Halvvägs in i boken fick det räcka. Mycket tråkigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar