!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 30 november 2023

Den stora skrivboken av Agota Kristof

Återigen en bok jag inte aktivt valt själv och den är tveklöst en av de märkligaste och mest originella böcker jag läst i hela mitt liv. 

Två pojkar skickas under ett krig till sin mormor som bor i utkanten av en avlägsen by. Hon kallas för häxan och boken handlar hur pojkarnas liv ter sig under den här tiden men också långt senare. 

Handlingen lät lockande men efter en kort stund in i boken höjer jag på ögonbrynen. Oj! Vad hände där? Och sen igen och igen. 

Motbjudande är det enda vettiga ord jag kan hitta. Det finns inte en enda karaktär i boken som man skulle kunna identifiera som förhållandevis normal. Istället sker det extremt otrevliga och motbjudande saker med jämna intervall. Återigen funderar jag på ifall detta verkligen är något att lägga tid på. Vill jag läsa det här?

Jag fortsätter, kanske delvis för att jag nyligen lagt i från mig en bok och för att det alltid till viss del känns som ett misslyckande, samtidigt har boken något som håller mig fast. En nyfikenhet om vart det här ska leda kanske? Mot slutet sker en vändning som först får mig förvirrad och sen intresserad. Många av de motbjudande händelserna börjar få en förklaring och över huvudtaget blir det som om ett skynke tas bort och plötsligt förstår jag boken bättre.

Sammanfattningsvis tycker jag om boken och det är definitivt en bok som inte försvinner i mängden. Jag misstänker att den kommer att finnas med länge i bakhuvudet. En del av mig vill ganska snart läsa om den för att få klarhet i ett och annat men jag tror inte att det kommer att ske.

1 kommentar: