!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 2 december 2021

Löpning för motionär och elit av Eric Hagelin

Det här är en väldigt omfattande bok om löpning som innehåller det mesta:

- Fysiologi.

- Träning och prestation.

- Återhämtning.

- Planering och tävling.

- Skador, symptom och rehabilitering.

- Material och utrustning.

Boken är bra men väldigt ingående och det är nästan nördvarning att ta sig igenom den från pärm till pärm eftersom den verkligen går på djupet. Jag märkte att jag efter hand hamnade i en skummande läsning delvis på grund av att  jag inte har intresse av att dyka riktigt så djupt i varenda sena och muskel som boken erbjuder. Jag rekommenderar istället att man använder den som en uppslagsbok och letar upp de delar som kan vara intressanta för stunden.

Boken har inte så många år på nacken men ändå är den skriven i det gamla paradigmet vad gäller kolhydrater och fett. Jag tycker verkligen att det är synd att det är så många som har så svårt att ta till sig det "nya" i hur man kan äta och träna med fett som primära bränslekälla och alla de fördelar man får av det vad gäller allt ifrån ork och energi till återhämtning och avsaknad eller i alla fall minimering av muskel- och träningsvärk. Ska jag vara krass så finns inte jag. Utifrån ett kost- och träningsperspektiv vill säga, det går inte att träna, springa och leva som jag gör. Lustigt då att jag har gjort det i närmare 10 år...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar