!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 16 december 2021

Den metabola pandemin av Lars Bern

Den metabola sjukligheten i världen har ökat lavinartat de senaste 40 åren. Lars Bern går i den här boken, mycket grundligt, igenom vad det beror på och vad det leder till för konsekvenser både på samhälls- och individnivå.

I början får vi följa Lars egna sjukdomshistoria som är allt annat än vacker. Hur han följer rekommendationer och hur han i princip bara blir sämre fram till att han på egen hand börjar forska och hittar nya vägar. Vägar som får honom att både må bättre och får honom motiverad att gå på djupet över hur sjukvården agerar och på vilka grunder.

Den här boken är väldigt bra men också väldigt, väldigt grundlig. Bern går igenom:

- Livsmedelsindustrin.

- Läkemedelsindustrin.

- Vår naturliga kost och miljö.

- Mat som gör oss sjuka och friska.

- Jordbruk och djurhållning.

- Cancer, diabetes och andra "vällevnadssjukdomar".

- Kemikalier och miljögifter.

- Kosttillskott och fasta.

Att boken är så grundlig och går in på minsta detalj är både positivt och negativt. Jag tror helt enkelt inte att alla orkar ta sig igenom boken om man inte är rejält motiverad. Jag själv är lite kluven till den. Jag tycker till exempel att den ofta är väldigt upprepande. På gott och ont. Vissa budskap är inte fel att de hamras in men eftersom boken är närmare 500 sidor tycker jag att det hade varit lämpligare att korta ner den istället. 

Budskapet är klockrent och följer samma mönster som många andra böcker jag läst och stämmer väl överens med hur jag själv försökt äta och leva de senaste 10 åren. Lite trevligt att just en person som Bern har skrivit boken med tanke på vilken tyngd han innehar bland annat i egenskap av fleråriga studier av medicinsk forskning. 

Jag rekommenderar boken framförallt för att den har en helhet som ingen annan bok i det här ämnet har. Samtidigt rekommenderar jag lika gärna att man läser andra böcker som som fokuserar på vissa av punkterna ovan och inte alla. De är lite lättare att smälta. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar