!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 30 november 2021

Bastuboken av Hans Hägglund

Att få sätta sig i en bastu efter en löpning är riktigt ljuvligt. Jag har tyvärr ingen bastu hemma men har ändå  förmånen att få basta en gång i veckan i Solvikingarnas klubbstuga. Att det är oerhört skönt och att jag är övertygad om att det är väldigt nyttigt och hälsosamt är en sak och att då även få "läsa på" i och med den här boken hade jag inte svårt att motivera mig till. 

Bastuboken är väldigt välskriven och tydlig i sitt upplägg. Det går givetvis att läsa den pärm till pärm men det finns också alla möjligheter att använda den som en uppslagsbok. Inledningsvis blir det en historisk genomgång om bastu och hygien i största allmänhet samt vad det finns för fördelar och därefter följer kapitel som utgår ifrån våra olika organ och kroppsdelar samt hur de reagerar på bastandet. Längre fram i boken fylls det på med olika sjukdomar och på vilket sätt bastandet påverkar dem. 

Jag tycker att boken är riktigt bra. Lite synd och i mina ögon märkligt att det inte forskats mer om bastubadandet. Det gör att boken inte kan fastställa så många sanningar utan allt som oftast visar på troliga fördelar med bastandet istället. Lite synd samtidigt som jag inte har några större problem med detta eftersom jag gärna utgår ifrån vad jag anser är troligt och/eller rimligt utifrån det jag kan om kroppen och dess system. 

En del av sjukdomskapitlen intresserade mig lite mindre men däremot blev jag ordentligt fokuserad när det handlade om saker som ligger mig närmare såsom hur bastandet påverkar muskler och hormoner samt i samband med kalla bad och träning.

Glädjande att Hans Hägglund ligger bakom ett bastulabb och att han framöver kommer att forska om hur vi påverkas av bastandet. Ser fram emot att få ta del av vad han kommer fram till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar