!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 11 december 2021

Mänsklighetens äldsta gåta av David Bertrand


Ren tur ledde mig till denna fantastiskt intressant och trevliga bok. Jag var egentligen på jakt efter en annan bok i bibliotekets databas när den här fångade mig mitt intresse om de fantastiska grottmålningarna i framförallt Frankrike och Spanien.

I 25 000 år (förmodligen längre ändå) målade den tidens människor olika typer av djur djupt inne i olika grottor. 

Hur gjorde de? Varför målade de i princip bara djur? Varför i profil? Varför målade de över tidigare målningar? Felfritt dessutom. Varför längst in i grottorna där det är som mest otillgängligt och som mörkast?

Detta är några av frågorna som Bertrand försöker besvara. Boken är kanonbra och hade jag bara varit lite kunnigare i konst och måleriets olika färdigheter tror jag att jag hade uppskattat den ännu mer.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar