!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 9 november 2021

När människan skapade världen av Johan Norberg


Johan Norberg belyser i den här boken vad det är som har drivit mänskligheten framåt mot välstånd och bättre utveckling. Hur kapitalism och handel är en förutsättning för ökad rikedom och hur den i det långa loppet leder till ytterligare teknisk utveckling och därmed förbättringar och lösningar på allt ifrån miljöproblem till fattigdomsproblem.

Jag tycker att boken är riktigt intressant med massor av belysande siffror och jämförelser mellan olika politiska system och företag. Exempel ges på vår utveckling och vad det är som har lett till förbättring men även exempel på de gånger det inte har gått så bra. Boken är en hyllning till frihandel och kapitalism och väckte en och annan ny tanke hos mig. Bland annat om synen på fattigare länders löner och arbetsförhållanden och hur olika vi kan se på det beroende på vilket perspektiv vi har. Kärnan i boken är att frihandel och kapitalism i längden alltid är bra även om det på kort sikt inte alltid verkar så. Här blev det lite jobbigt för mig eftersom en del av det som Norberg tar upp strider med en del av mina tidigare uppfattningar. Jag tycker att kapitalismen onekligen har ett fult tryne men den här boken har gett mig ett vidare perspektiv.

Nyttigt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar