!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 12 oktober 2020

Förälder - Motivation

Far och jag i iskallt smältvatten Vintgar/Slovenien.

Hur mycket har inte min far påverkat mig? Medvetet och omedvetet. Hur mycket påverkar inte jag mina pojkar?

Vilka livssanningar har jag fått med mig från båda mina föräldrar och hur har de format mig till den jag är idag?

Ibland ser jag det så tydligt. Vem jag är. Vad jag gör. Hur jag tänker och resonerar. Och hur tydligt det kommer från mina föräldrar. 

Jag är tacksam och jag är grymt motiverad.

Jag är som alla andra långt ifrån perfekt men självklart kommer mina söner ta med sig en hel del från mig och min hustru i sin väg i livet. Förhoppningsvis de bra sakerna.

Allt vi gör och säger. Oj! Vad det motiverar mig. Givetvis lever jag och gör livsval för min egen skull. Jag är motiverad för att jag själv ska må bra både här och nu men även senare i livet. Jag rustar för att ge mig själv förutsättningar att må bra länge.

Men en oerhört stor motivation är medvetenheten om att det jag gör här och nu påverkar mina pojkar väldigt mycket. Och ju fler bra saker jag gör desto fler bra saker har de möjlighet att ta med sig på sin resa i livet.

Kost och sömn. Rörelse. Stress och skärmtid. Omtanke och kärlek. Respekt och tillgivenhet. Att inget kommer gratis.... och mycket mer.  Områden som är lätta att falla dit på. Områden som är lätta att tappa fokus på och där motivationen riskerar att tryta. 

Det blir enklare att hålla motivationen vid liv om jag anstränger mig både för min egna skull och mina barns. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar