!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 13 september 2020

Upplysning nu av Steven Pinker

 Upplysning nu : Ett manifest för förnuft, vetenskap och humanism (inbunden)


Vart är vi på väg? Det är lätt att tro att vår riktning går åt fel håll. Nyheterna "upplyser" oss varje dag med världens alla bekymmer och får vi bara höra det tillräckligt ofta är det lätt att ta olyckorna för sanningar. Och med tanke på det outsinliga flödet....

I själva verket blir sakernas tillstånd bara bättre och bättre enligt Pinker. Hälsan, välståndet, freden, kunskapen och lyckan världen över är något helt annat idag än vad det varit tidigare i världen.

Det är naturligtvis väldigt upplyftande och positivt att läsa om att saker och ting blir bättre och inte sämre i denna tegelsten. Intresset hålls vid liv tack vare att boken är så välskriven som den är. Diagrammen som ständigt återkommer ger ett luftigare intryck och till min förvåning lyckas jag ta mig igenom så gott som alla sidor i boken. 

Jag rekommenderar den men höjer ett litet finger eftersom det känns som om den förbehållslöst försöker uppfylla sin egna tes. Sen blir det lite jobbigt när författarens positiva lösningar inte riktigt stämmer överens med mina egna tankar. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig men att vår mentala och fysiska hälsa skulle vara så bra ställer jag mig ytterst tveksam till och jag är inte fullt så positiv till AI och kärnkraft som Pinker. Men, men. Fortsättning följer och nya tankar och idéer är alltid lärorikt att ta till sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar