!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 1 augusti 2018

Stormen av Steve Sem-Sandberg


Andreas återvänder till den ö där han växte upp när han ska röja upp efter fosterfaderns död och för att få klarhet i sin egen uppväxt. Mycket med uppväxten var märklig. Systerns och fosterfaderns beteende, för att inte tala om öns huvudman Kaufmann. Vad var det han sysslade med egentligen? Förrädare under kriget men som även tog hand om en massa barn under somrarna.

Mycket med handlingen tilltalade mig men det hjälpte inte. Boken lyckas inte fånga mig alls. Lite intressant men inte spännande och dessutom irriterade det mig lite hur författaren väljer att ge "klarhet" i vad det var som hände under Andreas uppväxt. Någon egentlig klarhet blir det aldrig eftersom det mest bygger på spekulationer. Hur Andreas tror att saker och ting hände.

Nej. Den här hade jag klarat mig utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar