!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 2 januari 2018

Marcoeffekten av Jussi Adler-Olsen


Marco gör uppror mot sin romska klan. En klan som drivs stenhårt av sin obestridlige ledare Zola som tvingar de sina till tjuveri och tiggeri. Under sin flykt från klanen upptäcker Marco att Zola är inblandad i något som förefaller vara ett mord och det gör honom till ett jagat villebråd.

Jussi Adler Olsen tillhör sedan en tid en av mina favoriter och antingen har han återigen lyckats eller så har jag varit svältfödd på spänning.

Jag tycker att boken är riktigt bra. Spännande, med ett fortfarande aktuellt ämne (tiggare) och med samma härliga humor som i de tidigare böckerna. Dessutom retas han med att bjuda på lite lite mer om Asssad och hans bakgrund vilket även det är väldigt intressant.

Jag tror att en stor del av anledningen till att jag tycker boken är så bra är att huvudtemat i boken är Davids kamp mot Goliat. Den unge tiggarpojken med det stora hjärtat som använder sina ofrivilliga kunskaper till att fly och överleva mot ett övermäktigt motstånd. Sånt där går jag igång på....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar