!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 28 mars 2017

Välkommen till din hjärna av Sandra Aamodt och Sam Wang


En bok om hjärnan. Något avskräckande!! Hur mycket kommer jag att förstå? Det är ju ett tämligen avancerat ämne...

Ganska snart inser jag att rädslan är obefogad. Aamodt och Wang skriver en mycket intressant bok och förklarar på ett tydligt sätt med flertalet olika exempel. De är tydliga med att vi fortfarande vet oerhört lite men att vi faktiskt ändå vet en hel del. Hjärnan är det mest avancerade vi känner till och allt om vår möjliga utveckling sitter just här. Och det är det som jag tycker är så himla intressant. Möjligheten att manipulera och lura sig själv till stordåd. Inom idrotten har det blivit ett allt större fokus på den mentala biten och jag vill hävda att det är precis lika viktigt i vardagen för allt och alla. För vem vill inte ha det så bra som möjligt?

Exempel på frågor som boken tar upp:

- Kan du lita på din hjärna?
- Varför är du en morgonmänniska?
- Fungerar det med akupunktur?
- Hur kan du skydda din hjärna när du blir äldre?
- Vad gör oss lyckliga?
- Hur ökar du din livsglädje?
- Kan viljestyrka övas upp?

En hel del nyheter men även en del bekräftelser. Alltid roligt när teori bekräftar egna insikter.

Jag tycker att den här boken ger mig inspiration och motivation att fortsätta utvecklas. För girig är jag. Hela tiden vill jag maximera. Bli bättre, lugnare, lyckligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar