!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 4 augusti 2016

Strava

Allt som motiverar är bra. I våras blev jag tack vare en kollega bekant med Strava och jag kunde aldrig ana att ett socialt nätverk skulle kunna glädja och motivera så mycket. 


I första hand fungerar Strava som ett paraply över alla olika motionsappar och gps-klockor. Det innebär att du kan följa vänners framfart oavsett om det exempelvis är Runkeeper, Garmin eller Suunto de har med sig på sin tur. All data som visas där syns även i Strava

Förutom att följa sina vänner finns även funktionen att skapa olika grupper. Solvikingarna har en och så här långt är vi drygt tio stycken som kan följa varandra och tävla. Varje vecka sammanställs nämligen hur långt man har sprungit, hur länge och så vidare. Även om jag inte riktigt har koll på vilka alla de andra är tycker jag att det är roligt att få lite inspiration utifrån vad de hittar på. 

Tyvärr överensstämmer inte distansen på Strava med min klocka. På Strava visar den alltid en kortare distans. Varför vet jag inte men differensen är inte farligt stor. 

Allt ovan fyller en funktion och är både roligt och bra. Men den verkliga sporren är segmenten. Ett segment är en sträcka som vem som helst med Strava kan lägga upp. Springer/cyklar jag en runda kan jag i efterhand markera hela rundan eller en del av rundan som ett segment. Det innebär att om någon annan med Strava far fram på samma sträcka jämförs hur det har gått. Vem som har varit snabbast. Ditt bästa resultat hamnar på en lista men det går också att jämföra din egen prestation om du har sprungit/cyklat samma segment vid ett flertal tillfällen. 

Alla segment som finns går att söka efter på en karta. Antingen söker man på de som är till för cykel eller löpning. För min del är det oftast löpningen som är av intresse och detta sökande har verkligen berikat mitt löpande. Dels fångas jag naturligtvis av tävlingsdjävulen. Hornen sticker väldigt lätt ut och självklart vill jag hamna så högt upp på en lista som möjligt. Tyvärr finns här ett ganska stort irritationsmoment. Och det är att folk fuskar. En del kungakronor och topp tio placeringar är så bra att de helt enkelt inte är fysiskt möjliga. Detta bekräftas ibland när personen ifråga har haft ett pulsband på sig. Strava tar nämligen med även den uppgiften. När någon ligger etta på ett segment - en uppförsbacke på kanske 200 meter - och har en tid som ligger på ett 3-tempo och samtidigt har en snittpuls på 135 så är det onekligen givet att hen har cyklat upp för backen och inte sprungit. Medvetet fusk eller omedvetet? Det skulle kunna vara så att man råkat knappa in fel funktion på sin klocka och cyklar på den när man egentligen är ute och springer. Det kan säkert finnas flera andra förklaringar. Det spelar ingen större roll. Skitirriterande är det! I terräng förekommer fusket naturligt nog mer sällan. Och eftersom det är där jag helst huserar påverkar det inte så värst mycket. En och annan mtb-nisse förstås. Grr.

Segmenten bidrar alltså till en naturlig fartlek om jag vet om var de finns. De bidrar även till variation. Att variera sina rundor är viktigt och ibland kan jag helt enkelt inför en tur kika på Strava och leta upp några segment som jag sedan tar mig till. Men det gäller att ha huvudet med sig. Ibland händer det att jag närmar mig segment och huvudet går igång på alla cylindrar men kroppen är inte redo. Skaderisk!!! Man måste ju inte slå rekord varje gång...

Hemkommen efter en runda är det alltid lite spännande att koppla upp klockan mot datorn för att se hur det har gått. Och en förstaplats, den smakar riktigt gott...:)

Härom veckan gratulerade jag en kompis till hans nyvunna kungakrona. Något han först inte var medveten om men hans kommentar efteråt var härlig. Den var något i stil med:

"Wow! Tänk att jag är bäst i världen på just den backen". 

Härligt och roligt att få vara överst men lika snopet är det när någon annan har snott en förstaplats ifrån en. Då talar nämligen Strava om det (dessutom nästan lite hånfullt). Dels vem den skyldige var och dels med hur många sekunder. Då vill jag bara ut igen och ta tillbaka det som rätteligen är mitt :)

På detta sätt för jag en tyst kamp, ett kallt krig med en viss individ som jag inte känner. Igår tog jag tillbaka en förstaplats som han hade snott ifrån mig ett par veckor tidigare. Jätteroligt! En dag kanske vi kan sätta oss ner och tala om saken istället :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar