!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 27 maj 2016

1984 av George Orwell


George Orwells 1984 om framtiden är verkligen en av de där klassikerna som jag länge tänkt läsa. Nu är det äntligen gjort och jag ångrar egentligen bara en sak och det är att jag gjorde det på engelska. Det är helt klart så att min engelska inte alltid räcker till. Jag kände tidigt att jag gick miste om betydelser och nyanser. Framförallt är det det abstrakta jag inte alltid hänger med på och med tanke på att boken i så många avseenden är så intressant kändes det lite frustrerande och jobbigt att inte hänga med såpass bra som jag hade velat.

Framtiden i 1984 är diktatorisk och övervakande. Det bedrivs en total kontroll över befolkningen där det näst intill är dödsdömt att ens tänka något felaktigt. Många faktorer i boken är väldigt tänkbara. Jag ska här fokusera på två av dem.

Först det faktum att de styrande ändrar och anpassar historien så att den är i linje med rådande intressen. Det är fullständigt fasansfullt. Historia är i mångt och mycket till för att vi ska lära oss om vårt ursprung, vår identitet. Att se tillbaka på tidigare beslut och misstag för att inte göra om dem. Jag tänker framförallt på atombomberna och förintelsen. Trots dessa erfarenheter är vi ändå på väg att göra om misstagen om och om igen (tyvärr går det mode i folkmord och det är ju något som inträffat alldeles för många gånger efter 1945). Tänk då om vi hade raderat dessa hemska händelser från vår historia? Hur hade fortsättningen då sett ut?

Jag tänker även på saker som i sammanhanget kanske kan kännas lite bagatellartade. Tintin, Astrid Lindgren och nu senast Jan Lööf. Vad sysslar vi med egentligen? Vi ska använda tidigare kulturverk för att förstå inte för att i efterhand korrigera för att det ska passa hur vi ser på samhället idag. Och detta leder automatiskt in på den den andra saken som fängslade mig i boken. Ambitionen att ändra om i språket för att omintetgöra alla möjligheter till protester och missnöje. En myndighet arbetar nämligen aktivt för att förbjuda ord och reducera antalet synonymer för att göra språket fattigare. Utan ett språk - inga protester - inget inflytande - ingen demokrati.

Det är verkligen klockrent. Jag tänker på mig själv, mina barn, mina elever och människor i min närhet. Så sårbara vi är om vi inte kan uttrycka oss på ett vettigt sätt. Protestera, påverka, göra sig hörd - så viktigt det är.

Det är inte svårt att klura ut när i tiden boken skrevs. Orwell har helt klart påverkats väldigt mycket av både nazisterna och kommunisterna. Det är inte heller svårt att förstå varför många anser att den är så bra. Måtte hans tankar om en framtid aldrig slå in. Även om det ibland känns som om vi är på god väg.

Vårt privatliv och vår integritet har redan fått sig sig en törn. Eller ska jag säga att vi villigt lämnar ifrån oss dem? Jag ser grodan i kastrullen som själv har satt på spisen och som med glädje sakta men säkert höjer lite till och lite till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar