!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 9 april 2016

Näsan av Nikolaj Gogol


En barberare upptäcker en näsa i sitt nygräddade bröd. I panik känner han igen den och försöker göra sig av med den. Offret vaknar en morgon totalt ovetande om att han saknar just denna näsa. När tusan försvann den? Vart har den tagit vägen? Och framförallt hur hittar man en borttappad näsa?

Den här novellen innehåller den ena obegripligheten efter den andra. Jag försöker förstå, läsa mellan raderna och hitta andra betydelser. Det går inget vidare. Fram till sista sidan har jag småskrattat lite, rynkat på ögonbrynen och någonstans erkänt för mig själv att jag inte riktigt förstår den här ryssen. Då kommer det. En liten förklaring på det märkliga jag just läst och genast ser jag ljuset i det obegripliga, skrattar mer, skakar på huvudet och tänker att det var mig en märklig och djävligt humoristisk författare.

Blir lite sugen på att läsa den igen. Trots att det vore tämligen meningslöst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar