!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 16 april 2016

Animal farm av George Orwell


Djuren på gården gör uppror mot bonden. Kör iväg honom och skapar ett nytt system där alla djuren ska vara lika mycket värda. Grisarna, som är smartast, tar snart befälet och snart ruckas det lite i taget på de grundläggande värderingarna. Snart nog är det inte längre tal om att alla är lika mycket värda.

Orwell driver friskt med den ryska revolutionen och han gör det på ett alldeles lysande sätt. Jag tycker det är genialiskt att han har gett djur huvudrollen. På något sätt förenklar det bilden när de korkade och hjärntvättade individerna är får och hönor. Så lätt att relatera till dumheten och så skrämmande när parallellen går till människan hela tiden. För det går att översätta den här boken på bra mer än bara den ryska revolutionen. Jag tycker att man förutom hur kommunismen kom att arta sig kan se tydliga mönster av samma dumhet idag. Hur lätt vi kan bli förledda och gå vilse i de märkligaste tankar och idéer.

Boken måste läsas och det jag genomgående funderade på under läsningen var, när? Bör man ha koll på kommunismens historia eller inte? Jag tror att läsaren med förförståelse kanske får ut mer av boken samtidigt som jag ser en enorm fördel att relatera till den här boken när jag undervisar om kommunismen. Alltså spelar det kanske inte så stor roll...

En kul detalj är när en bok skriven 1945 tydligt framhåller att socker leder till övervikt. Vad hände med den kunskapen sen? Apropå att bli vilseledda...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar