!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 6 februari 2016

Tyst! Du är död! av Katarina Mazetti


Praktikanten Malla lär sakta men säkert känna sina kollegor på Sveriges Radio Nordost. Som på alla andra arbetsplatser bubblar det under ytan. Konflikterna och hemligheterna är många och disharmonin pyr så kraftigt att det går att ta på röken.

Mitt under en morgonsändning blir den kanske mest hatade. Richard, yxmördad. Öronvittnen finns det gott om men ingen på stationen verkar ha sett någonting. Vem är mördaren?

Det här är den kanske märkligaste deckare jag har läst. Just för att det inte finns så mycket i den, förutom mordet kanske, som påminner om en deckare. Det är mer som en humoristisk studie i det sociala spelet mellan människor på en arbetsplats. Nu är min arbetsplats inte lika udda men visst tänkte jag på den vid mer än ett tillfälle. Jämförde omedvetet och skrattade. De få övernaturliga inslagen i boken gör även de att det är svårt att se allvarligt på historien. När sen väl mordet äger rum tycker jag fortfarande att det är svårt att ta boken på allvar. Den har något lättsamt över sig som är väldigt attraktivt. Dessutom är upplägget lite annorlunda. Mazetti väljer att berätta i form av mejl och dagboksanteckningar och hur mycket det spelar in i min känsla vet jag inte. Det känns heller inte viktigt.

Boken är annorlunda, rolig och bra och det räcker för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar