!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 23 augusti 2014

Kapten Corellis mandolin av Louis de Berniéres


En liten grekisk by på en liten grekisk ö mitt under andra världskriget. I Kapten Corellis mandolin får vi följa en läkare och hans dotter Pelagia samt de andra byinvånarnas liv. Kriget närmar sig och tillslut kommer italienarna och kapten Corelli. Han charmar invånarna trots att han är fiende, framförallt Pelagia. Relationen blir emotionellt djupare och djupare och när även tyskarna kommer och krisen närmar sig ännu mer börjar idyllen allt mer försvinna och invånarna drabbas av kriget som nu verkligen knackar på dörren.

Det här är en ytterst märklig bok. Den är känslosam, intressant, otroligt rolig, ironisk och spännande men även tråkig och märklig. Den börjar riktigt bra och jag får mig ett par rejäla skratt inledningsvis. Men ju längre jag kommer i boken desto märkligare blir den. Förutom huvudstoryn dyker det även upp andra kapitel som jag helt enkelt inte begriper mig på. Efter hand känns det som ett lotteri och jag har ingen aning och det kommer ett bra kapitel eller inte. Ovissheten blir lite jobbig och framförallt de delarna av boken som jag inte orkar med. Detta är väldigt synd eftersom de bra delarna berör och fängslar. I efterhand är det ingen tvekan om att boken kommer att etsa sig fast i mitt medvetande men tyvärr var njutningen för stunden ibland för dålig.

Beskrivningen av Mussolini är för övrigt genialiskt rolig och jag har god lust att läsa upp den för mina elever...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar