!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 26 augusti 2014

Erövringen av Simon Scarrow


Cato och Macro är i Britannien och slåss mot både yttre och inre fiender. Britannerna bjuder upp till hårt motstånd och bandet mellan de två huvudfigurerna stärks allt mer ju mer de får uppleva. De får kämpa till det yttersta för att hålla sig vid liv och råkar samtidigt på en komplott emot Kejsar Claudius liv. Han är nämligen på väg för att stråla sig i glansen av sina soldaters framgångar men utsätter sig därmed i fara.

När jag skrev om den första boken i serien, Legionären, var jag nöjd med mycket men hoppades att uppföljaren skulle ha lite mer hetta och fart i sig. Glädjande nog är det precis vad Erövringen erbjuder. Kvar är alla de kvalitéer som fanns i den första boken men intensiteten och spänningen trappas här upp betydligt.

Jag kan inte göra annat än att glädjas och snart ta mig an Jakten, den tredje delen i bokserien.

Måste för övrigt kolla upp kejsar Claudius mer noga. Flera av Roms kejsare har ju varit lite märkliga, milt uttryckt, men Claudius kan jag inte så mycket om. Intressant att se hur mycket av det som skrivs i den här romanen som kan stämma med den verklige personen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar