!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 24 januari 2014

Kackerlackorna av Jo Nesbö


Polisen Harry Hole är försupen och deprimerad när en norsk ambassadör hittas mördad i Bangkok, Thailand. Han skickas dit och gräver för att försöka få fram vem mördaren är samtidigt som han ska försöka hålla sig nykter.

För ett antal år sedan läste jag en annan bok av Nesbö som även den handlade om Harry Hole. Den gav inget bestående intryck. Jag kan inte ens komma ihåg vad den hette. Hur som helst var det läge att ge Nesbö ett nytt försök.

Mitt första intryck var inte det bästa eftersom det återigen handlar om en försupen polis med en splittrad social tillvaro. Hur många gånger har jag inte stött på det? Som tur var får den delen av handlingen en ganska tillbakadragen roll. Skönt! Det jag gillar med boken är att den utspelar sig i Bangkok. En annan miljö, exotisk och totalt annorlunda mot vad jag är van vid. Dessutom är det mycket intressant eftersom mycket av boken handlar om Thailands ständiga problem prostitution, pedofili och korruption.

Jag har själv aldrig varit i Thailand men hört folk som varit där berätta en hel del. Och det verkar onekligen som om man ser vad man vill se och att man kanske väljer att inte se det man inte vill se. Oavsett så är det Nesbö tar upp i boken både viktigt och motbjudande och jag har svårt att se mig själv resa dit. Kalla det feghet men när barn far illa påverkas jag och i det här fallet stoppar jag gärna ner huvudet i sanden. Även fast en del av mig inte vill. Känner att jag skulle kunna fördjupa mig i detta en hel del men väljer att låta bli.

Boken är över lag bra men upplösningen känns inte helt hundra. Jag tycker att scenariot är invecklat och otroligt. Mördarens motiv är i sig inte så konstigt men tillvägagångssättet är något av det krångligaste jag stött på. Och det faktum att Hole får ihop pusselbitarna är nästan magiskt. Synd då det drar ner helhetsintrycket en del.

Det kommer dock att bli mer Nesbö längre fram. Boken Rödhake ligger på nattduksbordet och verkar handlar om nynazister samt nazismen i Norge under andra världstiden. Det låter intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar