!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 26 januari 2014

22/11 1963 av Stephen KIng



Så fort jag såg den här boken i bokhandeln kände jag att jag måste läsa den. Dels för att den hade med John F Kennedy att göra och dels för att Stephen King låg bakom den. King och jag har ju sedan tidigare ett ambivalent förhållande men när det är bra är det verkligen på topp.

Jake Epping får i uppdrag att via en portal ta sig till år 1958 för att i första hand förhindra mordet på JFK. Eftersom han har några år på sig passar han även på att försöka förhindra två andra tragedier.

Först och främst tilltalas jag oerhört mycket av upplägget i den här boken. Jag tycker att det är extremt fantasieggande att veva tillbaka i historien, ändra och fundera på vad det skulle kunna leda till. Och det är just vad King gör i den här boken. Han nämner fjärilseffekten vid ett flertal tillfällen och det är inte svårt att föreställa sig hur vitt skilda konsekvenserna kan bli av hur vi väljer att handla. Det behöver inte ens vara fråga om stora beslut. Konsekvenserna kan i ett längre led bli stora. Det roliga här är att det i boken finns en sorts kraft, tiden vill helt enkelt inte bli ändrad på. Därför möter Jake Epping på ett motstånd varje gång han försöker ändra på någonting. Dock är det möjligt för honom att ändra men det kostar och vad blir egentligen konsekvenserna i framtiden?

Boken har som jag ser det tre delar. Den första delen handlar om hur Epping får nys om portalen, hans reaktion och de två mindre uppdrag han tar på sig före Kennedymordet. Den här delen är mycket bra och det bådar gott inför fortsättningen. Nästa del är sämre men inte på något sätt dålig. Epping slår sig ner i ett litet samhälle utanför Dallas och lever ett liv som han trivs allt mer med samtidigt som han förbereder sig för hur han ska hindra Lee Oswald att mörda JFK. Den tredje delen är det jag som läsare hela tiden har väntat på, det hela boken har förberett sig på, förhindrandet av mordet på JFK. Och den här delen är så vansinnigt bra att jag forcerar fram med en fart jag inte trodde att jag hade.

Kommer han att klara det? Hur? Och vad händer i så fall sen? Vad kan det få det för konsekvenser?

Mm, den som läser får se och hen kommer inte att ångra sig.

Boken får mig att återigen (gör det faktiskt lite då och då) att tänka på mina egna val i livet och vad det är som har gjort att jag har hamnat där jag är just nu. Tankar som jag tycker är lite roliga eftersom jag förr (när det var aktuellt) gärna hade velat ändra på en hel del. Men då hade mitt liv förmodligen inte sett ut som det gör idag. Ett liv jag för allt i världen inte vill byta bort mot något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar