!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 23 april 2012

Min väg, mina val av Göran Persson

Mitt politiska intresse har utan tvekan vuxit med åren. Problemen på jobbet till exempel gör att det blir oundvikligt att inte intressera sig. När vi numer dessutom är på väg mot det individuella samhället som moderaterna med flera vill ha igenom blir engagemanget desto större. Det är så många som har det så himla bra i Sverige att det uppenbarligen leder till faran att vi glömmer den klick som fortfarande inte har det. För att citera John Steinbeck "det krävs en fattig för att hjälpa en fattig".
Jag befarar att den här utvecklingen kommer att fortgå om nu inte Löfvén med flera kan vända på detta i framtiden.

Min väg, mina val av Göran Persson låg helt enkelt rätt i tiden att läsa nu. Boken är nästan helt och hållet fokuseras på Perssons politiska liv. Visserligen berör han även det personliga planet men då har det alltid en viss anknytning till politiken. Detta tycker jag är starkt gjort. Jag kan tänka mig att det hade kunnat vara lätt att ge sig in i det personliga träsket, men detta har han skickligt undvikit.

Jag är även tacksam för att jag valde att lyssna på boken istället för att läsa den. Jag tror att det hade varit mycket tyngre att ta sig igenom boken läsandes eftersom det naturligtvis finns passager som inte intresserar lika mycket. Istället har jag kunnat låta tankarna vandra iväg en stund under löprunda i skogen eller på väg till jobbet med cykeln. För att senare vara med i matchen igen när huvudet har noterat något intressant. 

Boken i sin helhet är bra. Jag tycker att jag får en bra bild av Person och hur han resonerar. Ett tag var jag orolig för hjärntvätt men ibland syns det tydligt att det är skillnad på politikernas teoretiska värld och den praktiska för oss vanliga dödliga. Skolan till exempel är ett sådant exempel där teorin inte låter så dum i Perssons resonemang men som inte fungerar i verkligheten.

Givetvis krävs ett politiskt intresse för att läsa boken, men jag tror att det är lika viktigt att man själv har levt och varit politiskt medveten under Perssons statsministertid. Annars kan det bli väl tråkigt om man inte har något att förhålla sig till.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar