!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 25 april 2012

13 dygn i rymden efter 14 år på jorden av Christer Fuglesang

Efter Göran Persson kände jag att det var läge för något som skulle fånga mig. Rimligtvis borde det ha blivit någon deckare eller historisk roman men när jag såg Christer Fuglesangs bok 13 dygn i rymden efter 14 år på jorden hade jag inte svårt att bestämma mig för den. 

Boken har alla förutsättningar för att kunna vara riktigt bra. Rymden är ju hur spännande som helst. Att då få ta del av förberedelserna inför Fuglesangs resa samt få en inblick för hur han hade det där uppe kan ju inte gärna bli annat än intressant och spännande. 

Det blir inte något direkt magplask men det är absolut inte bra. Tyvärr var uppläsaren riktigt dålig och det påverkar naturligtvis på ett orättvist sätt. Jag tror dock inte att jag hade tyckt mycket bättre om boken om jag hade läst den själv. Mycket är intressant men samtidigt är det så många robotarmar, fackord och olika siffror hit och dit att jag efter ett tag inte lyssnade längre. Dessutom tycker jag att det känns som om boken är full av "fyllnadsmaterial". När jag ska läsa en bok om en rymdfärd är jag inte speciellt intresserad av de andra astronauternas privatliv. Jag ser nödvändigheten i det om det leder någonstans i själva uppdraget, men när det uppenbarligen inte verkar ha något annat syfte än att berätta om dessa människor förstår jag inte syftet. 

Jag är rejält besviken. Både för att jag hade förväntat mig mer men även för att det alltid känns som ett litet misslyckande när jag inte fullföljer en bok. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar