!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 26 februari 2012

Förgörelsen av Del Toro och Hogan

Äntligen fick jag tid för vampyrbok nummer två. Första, Släktet, var som jag tidigare nämnt en mycket positiv överraskning. Av någon anledning har bok nummer två fått vänta och därför var det extra roligt att även den var mycket bra.

Handlingen fortsätter där den första boken slutade. "Vampyrsmittan" sprider sig samtidigt som det börjar visa sig att det finns två fraktioner av dem som verkar slåss mot varandra. Huvudpersonerna kämpar tappert men utvecklingen blir bara mörkare och mörkare för dem. Parallellt får läsaren veta mer om historien bakom vampyrernas ursprung och deras plan framträder allt tydligare.

Det är ett högt tempo och mer action än i den första boken utan att för den delen bra bli blodigt och slafsigt.    
Våldet har en funktion, känns fånigt att skriva så men det jag menar är att det blir inte Bad Taste av det hela utan det ligger på en rimlig nivå. Jag kan tänka mig att det skulle kunna bli lätt att som författare vältra sig i äckligheter när man skriver en bok i den här genren men så är det alltså inte.

Nu ska bara den sista boken komma ut. Alltid samma problem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar