!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 11 oktober 2011

Kinesen av Henning Mankell

Det var drygt tio år sedan jag senast läste en Mankell-bok. Wallander, den lite lätt alkoholiserade antihjälten, fångade mig rejält. Jag slukade böckerna och efter det kom Mankell att bli en favoritförfattare.  Ändå övergav jag Mankell utan att så här i efterhand veta varför. Återseendet blev Kinesen. 

Grundstoryn är att ett bestialiskt seriemord har inträffat i den fiktiva byn Hesjövallen i norra Sverige.  En  domare från Helsingborg blir inblandad och för parallellt med polisen en egen liten utredning om vad som har hänt. Detta leder henne till Kina och deras sociala problem idag. Framförallt i politisk mening med allt vad det innebär, från dödsstraffet till de begynnande stora ekonomiska skillnaderna i landet

Handlingen tar en även tillbaka i historien. Till Kina och USA på 1860-talet. Två kinesiska bröder flyr från sitt liv på den kinesiska landsbygden och hamnar i USA där de tvingas jobba med att färdigställa den amerikanska infrastrukturen i form av järnvägen.

Boken är i mina ögon uppdelad i tre delar.
1. Domaren från Helsingborg
2. Historisk tillbakablick - Kina och USA på 1860-talet
3. Dagens politiska Kina.

Två av dessa är bra och ibland riktigt intressanta, men den tredje hade jag svårt för. Boken hade blivit mycket bättre om jag hade sluppit att få ta del av de avsnitt som berör domaren från Helsingborg. Jag tycker att det rent av blev lite löjligt när hon parallellt bedriver en utredning med polisen.

Hon är visserligen navet och den som slutligen knyter ihop säcken, men hade det inte kunnat vara någon annan. Jag kom på mig själv ett flertal gånger med att vilja lägga ifrån mig boken och alltid var det domarens "fel".

Synd på en i övrigt läsvärd bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar