!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 31 oktober 2011

Kanonerna på Navarone av Alistair MacLean

Jag hittade boken på rean i våras och kunde inte hålla fingrarna i styr. Filmen har jag sett ett antal gånger. Det var på den tiden man kunde se en och samma film hur många gånger som helst utan att tröttna.  Men nu var det riktigt många år sedan och eftersom jag aldrig läst något av Alistair MacLean så tänkte jag att det kunde vara läge.

I ett syfte att berika mig har jag tänkt att återigen börja läsa böcker på engelska. Tidigare har det gått förhållandevis bra och det brukar vara ganska skönt att läsa en engelsk bok jag tidigare sett på film.  Kanonerna på Navarone är en sådan och till en början gick det som väntat lite trögt. Det kändes att det var ett tag sedan. Men efter hand kom jag in i det och det var inte förrän på slutet när jag fick väl bråttom som jag kom på mig själv med att inte riktigt ha koll på vad det var jag läste.

Boken är riktigt bra och extra kul var det att läsa en bok som handlar om andra världskriget och som faktiskt berör ett militärt uppdrag. De flesta böcker jag har läst om andra världskriget har allt som oftast varit mer spionorienterade.

Fler MacLean blir det med all säkerhet. Polarstation Zebra ligger redan och väntar, men den är inte först i kön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar