!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 9 januari 2024

Unum - Fredrik Forss

AI-guden UNUM tar över världen och ger människan 24 timmar på sig att vakna upp och leva inom planetens gränser. De som inte gör detta kommer att elimineras. Bokens handling utspelar sig i Sverige och huvudkaraktärerna är de personer som ligger bakom de AI-system som sedan ett tag har implementerats i samhället. Alla med avsikt att hjälpa människor eftersom vi sedan en tid kört planeten i diket. Detta innebär att folk delvis är integrerade med AI via ett chip eller något liknande för att förenkla och förbättra tillvaron och livskvalitén. 

När hjärnorna bakom UNUM får höra om tidsfristen på 24 timmar börjar de genast träffas och agera för att besluta om vad som ska göras. Försöka stänga av UNUM eller inte? Vad finns det för fördelar och nackdelar med det?

Boken är väldigt intressant och rolig men till viss del även svår. Ämnet är ju klockrent med tanke på de senaste "framgångarna" inom området. Finns det någon som inte undrar hur framtiden kommer att se ut? En blick framåt med antingen förhoppning eller rädsla? Kanske både och?

Det svåra med boken är för min del att det blir en del datorsnack vilket jag inte är speciellt bra på. Däremot tycker jag att den andra svåra delen, alla filosofiska frågor är väldigt intressanta. Är AI evolutionens nästa steg? Kan vi digitaliseras helt? Kan det födas barn där (min egna fråga som dök upp under läsningen)? Kan AI tjäna och eller blir vi dess tjänare?

Som en liten notis vill jag framhålla att jag själv inte tror på det där att vi kommer att göra planeten obeboelig. Jag tror inte på alla undergångsprofeter (klimataktivister med panik i blicken). De har alltid funnits och kommer alltid finnas.

En bit in i boken störde jag mig på hur förnuftiga och genomtänkta alla karaktärerna i boken var. Jag tänkte att det här får jag inte glömma att ta upp i min recension men efter ytterligare läsning blev det tydligt att det inte gick att lita på att det som sades och tänktes helt och hållet var karaktärernas egna tankar. Läskigt!

Intressant och läsvärt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar