!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 1 januari 2024

Greyhound av C.S. Forester


George Krause är kommendörkapten i den amerikanska flottan och ska mitt i brinnande krig (1942) föra en konvoj från USA till England. Med Luther på axeln gör han allt han kan för att skydda konvojen mot ständiga ubåtsattacker. 

Boken är i princip ett enda stort sjöslag och till en början blev jag lite konfunderad över det faktum att jag inte begrep så mycket av för- och nackdelarna med ubåtar. En fråga som ständigt dök upp var, varför är de uppe vid ytan hela tiden? Så småningom fick jag det förklarat för mig.

Boken är ok men inte mycket mer än så. Den handlar om Krause och hans tankar och själva sjöslaget. Inga intriger eller andra mänskliga samspel som fångar och det gör att det ekar lite tomt om boken. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar