!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 1 januari 2024

De ofrälsta av Robert Harris

Alltid roligt när en favoritförfattare kommer med en ny bok. 

De ofrälsta handlar om det två kungamördarna Whalley och Goffe som var delaktiga i Cromwells maktövertagande och avrättningen av kung Karl I. Hur de flyr till Nordamerika efter att Cromwell mister makten och hur staten via den nitiske Nayler tar upp jakten efter dem. 

Tron är stark i den här boken och mycket handlar om konflikten mellan katoliker och puritaner. Detta blev extra intressant i och med att jag läste boken i Egypten och det var inte svårt att dra en och annan parallell mellan boken och det samhälle jag befann mig i. 

En historisk roman har alltid fördelen av att den återger något som har varit. Blandningen med fiktion brukar ofta bli både spännande, underhållande och intressant. Jag tycker dock att Harris inte riktigt får till det och jag tror att det beror på att han var lite för trogen de faktiska historiska skeendena. Detta gör att det blir stiltje i Whalleys och Goffes flykt. Det händer helt enkelt för lite och blir inte så spännande som förväntat. Behållningen blir istället att få veta mer om hur Cromwell tog makten och vad som rent historiskt hände de åren. 

En bra bok men som inte lyckades nå upp till mina förväntningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar